barnderij 3.jpg

KOFFIE

BEREIDEN

Koffie met en zonder cafeïne

Cafeïne

De bekendste stof in koffie is natuurlijk cafeïne. De cafeïne in koffie zorgt voor een opwekkend effect. Er zijn onderzoeken die aantonen dat cafeïne helpt om de alertheid te verhogen, de concentratie te verbeteren en het uithoudingsvermogen te vergroten. Sommige mensen die dagelijks veel koffie drinken kunnen ontwenningsverschijnselen krijgen als ze hier ineens mee stoppen. Je kunt hier erg veel hoofdpijn van krijgen. Deze hoofdpijn verdwijnt meestal binnen een paar dagen of hooguit een week nadat de  consumptie is gestopt. De hoofdpijn gaat ook weg als je cafeïne drinkt. Je hoeft niet altijd ontwenningsverschijnselen te hebben als je stopt met cafeïne drinken. Er zijn ook mensen die geen lasten ervaren.

Cafeïnevrije koffie

Sommige mensen drinken liever cafeïnevrije koffie, dit is vaak omdat ze dan

wel de smaak van koffie hebben maar niet de effecten.

 Cafeïne kan op verschillende manieren uit koffiebonen gehaald worden. 

Bijvoorbeeld als je sommige eigenschappen van kooldioxide toevoegt

bij een bepaalde temperatuur en druk. Bij deze methode wordt er stoom bij

de koffie gebracht, hierdoor wordt de koffie poreuzer. Daarna wordt

dichloormethaan of ethylacetaat langs de koffie geleid. De cafeïne gaat dan

mee met het extractiemiddel. Hierna worden de koffiebonen gespoeld met

water waardoor het chemische middel uit de koffie wordt gehaald.

Als dit alles gedaan is worden de koffiebonen gedroogd. 

Daarna moet nog worden onderzocht of de gehaltes extractiemiddel en cafeïne in de koffieboon aan de daarvoor gestelde eisen doen. Als je het kritisch bekijkt met het eigenlijk cafeïne-arme koffie genoemd worden, omdat het niet mogelijk is om echt alle cafeïne uit de boon te halen; er blijft altijd een kleine hoeveelheid achter. De overige cafeïne in cafeïnevrije koffie mag wettelijk niet meer dan 0,1% droge stof bedragen.

Coffee_edited.jpg